THE BOY WHO PAINTED CHRIST BLACK
John Henrik Clarke:
John
Henrik Clarke was an African-American historian, professor, and a pioneer in
the creation of Pan-African and Africana studies. Being a member of a
sharecropper’s family, he was expected to become a farmer by his mother. But he
followed his dreams and went to Harlem. There he pursued scholarship and became
part of the Black Power Movement, which aimed at instilling confidence of the
Black people and at their upliftment. He was one of the pioneers who founded
the Black Academy of Arts and Letters.
Major Works:
Novel
- Confessions of a Nat Turner
Short
stories –
The Boy Who Painted Christ Black: A
Short Story
On the Other Side: A Story of the
Color Line
Leader of the Mob: A Story of the
Color Line
Santa Claus is a White Man: A Story
of the Color Line
The Boy Who Painted Christ Black
Setting
– Muskogee County School, Georgia
Characters
– Aaron Crawford – the talented boy in the school, an artist
The Schoolteacher –
Aaron’s class teacher
George Du Vaul – the
Principal of the School
Prof. Danual – the White
supervisor of the schools in the County.
Narrator – Aaron’s
Classmate – the story is told from this small boy’s perspective.
Plot:
Aaron brings a painting to his class on his teacher’s birthday and gifts her
the painting. She is delighted and as she opens the gift, she is surprised. It
was the painting of Jesus Christ painted as a Black man. She asks Aaron to
explain the inspiration behind this painting. He says that his uncle who
teaches Negro history at the YMCA told him that the Negroes were once a
powerful group of people. There were kings and queens among the Negroes, and
that Jesus Christ could also have been a Back man, as no one has ever proved
that Christ whether Christ was Black or White. This inspires him and he draws
the painting.
The
teacher shows the painting to the Principal, George Du Vaul, who makes sure
that the painting is exhibited on the day of the school term ending. The chief
guest of the function at the ending of the school term is Prof. Danual, a White
man, who was the supervisor of the school in that place. He is shocked to see
the painting and asks, “Who drew this sacrilegious non-sense?” Aaron replies
that he did. The Principal comes to his rescue and says that he encouraged the
boy in painting that picture. He continues to say that each race has imagined
their Gods to be like them and so there was nothing wrong in Aaron painting
Christ as a Black man. The supervisor is enraged and says that the Principal is
dismissed from the school.
In
a few days’ time, the narrator witnesses the Principal moving out of the school
proudly, without any regret. The principal takes Aaron along with him and goes
to a village school nearby as an art instructor.
തൻറെ ടീച്ചറുടെ ജന്മദിനത്തിൽ
ആരോൺ ക്ലാസ്സിൽ ഒരു പെയിന്റിംഗ്
കൊണ്ടുവന്ന് അവർക്കു പെയിന്റിംഗ് സമ്മാനിക്കുന്നു. അവർ വളരെ സന്തോഷത്തോടെ
സമ്മാനം തുറക്കുമ്പോൾ അത്ഭുതപ്പെടുന്നു. യേശുക്രിസ്തുവിന്റെ
കറുത്ത മനുഷ്യനായി വരച്ച ചിത്രമായിരുന്നു അത്. ഈ പെയിന്റിംഗിന് പിന്നിലെ പ്രചോദനം
വിശദീകരിക്കാൻ അവർ ആരോണിനോട് ആവശ്യപ്പെടുന്നു. വൈഎംസിഎയിൽ നീഗ്രോ ചരിത്രം
പഠിപ്പിക്കുന്ന അമ്മാവൻ തന്നോട് നീഗ്രോകൾ ഒരു കാലത്ത് ശക്തരായ ഒരു കൂട്ടം
ആളുകളാണെന്ന് പറഞ്ഞതായി അവൻ പറയുന്നു. നീഗ്രോകൾക്കിടയിൽ രാജാക്കന്മാരും രാജ്ഞികളും
ഉണ്ടായിരുന്നു, ക്രിസ്തു
കറുത്തവനാണോ വെള്ളക്കാരനാണോ എന്ന് ആരും ഇതുവരെ തെളിയിച്ചിട്ടില്ലാത്തതിനാൽ, യേശുക്രിസ്തുവും ഒരു കറുത്ത വർഗ്ഗക്കാരൻ ആയിരുന്നിരിക്കാം എന്ന് പറയുന്നു . ഇത് അവനെ
പ്രചോദിപ്പിക്കുകയും അവൻ പെയിന്റിംഗ് വരയ്ക്കുകയും ചെയ്യുന്നു.
അധ്യാപിക, ആ സ്കൂളിലെ പ്രിൻസിപ്പൽ ജോർജ്ജ് ഡു ബോളിനെ പെയിന്റിംഗ്
കാണിക്കുന്നു, സ്കൂൾ
കാലാവധി അവസാനിക്കുന്ന ദിവസം പെയിന്റിംഗ് പ്രദർശിപ്പിച്ചിട്ടുണ്ടെന്ന്
ഉറപ്പാക്കുന്നു. സ്കൂൾ കാലാവധി അവസാനിക്കുന്ന ചടങ്ങിന്റെ മുഖ്യാതിഥി പ്രൊഫ. ഡാനുവൽ
എന്ന വെള്ളക്കാരനാണ്, ആ സ്ഥലത്ത് സ്കൂളുകളുടെ സൂപ്പർവൈസർ ആയിരുന്നു. പെയിന്റിംഗ് കണ്ട്
അയാൾ ഞെട്ടിപ്പോയി, “ആരാണ് ഈ ദൈവനിന്ദകമായ വിഡ്ഢിത്തം വരച്ചത്?” എന്ന് ചോദിക്കുന്നു. ആരോൺ താനാണ് ആണ് അത് ചെയ്തത് എന്ന് മറുപടി
പറഞ്ഞു. പ്രിൻസിപ്പൽ അപ്പോൾ, താനാണ് ആ ചിത്രം വരയ്ക്കാൻ അവനെ പ്രോത്സാഹിപ്പിച്ചത് എന്ന് പറയുന്നു. ഓരോ വംശവും തങ്ങളുടെ ദൈവങ്ങളെ
തങ്ങളെപ്പോലെയാകുമെന്ന് സങ്കൽപ്പിച്ചിട്ടുണ്ടെന്നും അതിനാൽ ക്രിസ്തുവിനെ ഒരു
കറുത്ത മനുഷ്യനായി ചിത്രീകരിക്കുന്നതിൽ തെറ്റില്ലെന്നും അദ്ദേഹം പറയുന്നു.
സൂപ്പർവൈസർ പ്രകോപിതനായി പ്രിൻസിപ്പലിനെ സ്കൂളിൽ നിന്ന് പുറത്താക്കുന്നു.
കുറച്ച് ദിവസങ്ങൾക്കുള്ളിൽ, പ്രിൻസിപ്പൽ അഭിമാനത്തോടെ സ്കൂളിൽ നിന്ന് പുറത്തുപോകുന്നതിന്
ആഖ്യാതാവ് സാക്ഷ്യം വഹിക്കുന്നു. പ്രിൻസിപ്പൽ ആരോണിനെയും കൂട്ടി അടുത്തുള്ള ഒരു
ഗ്രാമത്തിലെ സ്കൂളിൽ ഒരു ആർട്ട് അദ്ധ്യാപകനായി പോകുന്നു.
Symbol:
The
painting of Christ – Symbolic of the Black oppression and their state of living
– also symbolic of the Black pride; “The
eyes of Christ were deep-set and sad. It looked more like a helpless Negro,
pleading silently for mercy”.
White
Gaze - Contrasting Aaron & Prof. Danual –
·
Features
– Aaron – “His skin was so solid black that it glowed, reflecting an inner virtue
that was strange, and beyond my comprehension.” Prof. Danual – “He was a tall
white man with solid gray hair that made his lean face seem even paler than it
actually was. His eyes were the clearest blue I have ever seen, They were the
only life-like things about him.”
(Reflects through the eyes of the narrator the idea of White gaze (White
gaze - The white gaze occurs when
people view Black creations under the scope of white ethnocentrism, which involves the idea of looking at the White culture as
the highest standard of “good” culture and the Black as inferior. - വെള്ളക്കാരുടെ വംശീയതയുടെ പരിധിയിൽ ആളുകൾ കറുത്ത സൃഷ്ടികളെ
കാണുമ്പോഴാണ് ‘വെളുത്ത നോട്ടം’ സംഭവിക്കുന്നത്, അതിൽ വെള്ളക്കാരുടെ
സംസ്കാരത്തെ “നല്ല” സംസ്കാരത്തിന്റെ ഏറ്റവും ഉയർന്ന നിലവാരമായും കറുപ്പിനെ താഴ്ന്നതായും കാണുന്നു.)
·
Representative Work of the Black Power Movement:
BPM aimed at instilling confidence of the Black people
and at their upliftment.
o
Challenges
racism – In the story, Aaron and Du Vaul challenge the racist attitude of Jesus
as a White man/God. The Principal insists on the Black man’s right to paint
Christ according to his imagination.
“The artists of all other races have
painted whatsoever God they worship to
resemble themselves. I see no reason why we should be immune from that privilege. After all, Christ was born
in that part of the world that had
always been predominantly populated by
colored people. There is a strong possibility that he could have been a Negro.”
o
Traces
the History of the Black people – The Uncle and the Principal, both of them,
use history to justify their stance. There have been powerful people, kings and
queens, among the Negroes.
“I
have been teaching them that their race has produced great kings and queens as well as slaves and
serfs,” the principal said. “The
time is long overdue when we should let the world know that we erected and enjoyed the benefits of a splendid civilization long before the people of
Europe had a written language.”
o
White
vs Black power roles – One reason why Danual gets enraged is he fears that if
Jesus was a Black man, then the idea of superiority itself will turn topsy
turvey. He fears the reversal of power positions if Christ was Black. That is
why he says, “There’ll be a lot of fuss in this world if you start people
thinking that Christ was a nigger.”
ബ്ലാക്ക്
പവർ പ്രസ്ഥാനത്തിനെ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്ന ഒരു കഥ :
o
കറുത്ത ജനതയുടെ ആത്മവിശ്വാസം വളർത്തുന്നതിനും അവരുടെ ഉന്നമനത്തിനും
ലക്ഷ്യമിട്ടുള്ള ബ്ലാക്ക്
പവർ പ്രസ്ഥാന0.
o
വർഗ്ഗീയതയെ വെല്ലുവിളിക്കുന്നു
- കഥയിൽ, ആരോണും ഡു വാളും യേശുവിനെ ഒരു
വെള്ളക്കാരൻ / വെളുത്ത വർഗക്കാരുടെ ദൈവം എന്ന വംശീയ മനോഭാവത്തെ ചോദ്യം ചെയ്യുന്നു.
തന്റെ ഭാവനയ്ക്കനുസരിച്ച് ക്രിസ്തുവിനെ വരയ്ക്കാനുള്ള കറുത്ത മനുഷ്യന്റെ അവകാശത്തെ
പ്രിൻസിപ്പൽ ഉറപ്പിച്ചു പറയുന്നു . “മറ്റെല്ലാ വംശങ്ങളിലെയും
കലാകാരന്മാർ തങ്ങൾ ആരാധിക്കുന്നതിനായി ദൈവത്തെ
വരച്ചിട്ടുണ്ട്. ആ പദവിയിൽ നിന്ന്ഒഴിഞ്ഞുനിൽക്കാൻ
ഞാൻ ഒരു കാരണവും കാണുന്നില്ല. എല്ലാത്തിനുമുപരി, ക്രിസ്തു ജനിച്ചത് നിറമുള്ള ആളുകൾ കൂടുതലായിരുന്ന
ലോകത്തിന്റെ ആ ഭാഗത്താകാൻ ശക്തമായ സാധ്യതയുണ്ട്. അതിനാൽ
തന്നെ അദ്ദേഹം ഒരു നീഗ്രോ ആകാനും
സാധ്യതയുണ്ട് .”
o
കറുത്ത ജനതയുടെ ചരിത്രം
കണ്ടെത്തുന്നു - അങ്കിളും പ്രിൻസിപ്പലും അവരുടെ നിലപാടിനെ ന്യായീകരിക്കാൻ ചരിത്രം
ഉപയോഗിക്കുന്നു. നീഗ്രോകൾക്കിടയിൽ ശക്തരായ ആളുകൾ, രാജാക്കന്മാർ, രാജ്ഞികൾ എന്നിവരുണ്ട്.
“അവരുടെ വംശം വലിയ രാജാക്കന്മാരെയും രാജ്ഞികളെയും അടിമകളെയും സെർഫുകളെയും
സൃഷ്ടിച്ചിട്ടുണ്ട്,” പ്രിൻസിപ്പൽ പറഞ്ഞു. “യൂറോപ്പിലെ ജനങ്ങൾക്ക് ലിഖിതമായ ഭാഷ ഉണ്ടാകുന്നതിനു മുമ്പ് തന്നെ
ഞങ്ങൾക്ക് മനോഹരമായ ഒരു ചരിത്രം ഉണ്ടായിരുന്നു എന്ന്
ലോകത്തെ അറിയിക്കേണ്ട സമയം അതിക്രമിച്ചിരിക്കുന്നു .”
o
വൈറ്റ് vs ബ്ലാക്ക് പവർ റോളുകൾ - ഡാനിയൽ
പ്രകോപിതനാകാനുള്ള ഒരു കാരണം, യേശു ഒരു കറുത്ത മനുഷ്യനാണെങ്കിൽ, മേധാവിത്വം എന്ന ആശയം തിരിഞ്ഞു മാറിയുമെന്ന് അദ്ദേഹം ഭയപ്പെടുന്നു. ക്രിസ്തു കറുത്തവനാണെങ്കിൽ
അധികാര സ്ഥാനങ്ങൾ പഴയപടിയാകുമെന്ന് അദ്ദേഹം ഭയപ്പെടുന്നു. അതുകൊണ്ടാണ് അദ്ദേഹം
പറയുന്നത്, “ക്രിസ്തു ഒരു
കറുത്തവർഗക്കാരനാണെന്നു നിങ്ങൾ ചിന്തിക്കാൻ തുടങ്ങിയാൽ ഈ ലോകത്ത് വളരെയധികം
കലഹമുണ്ടാകും.”
Allusions
–
Henry O.
Tanner - an
American artist and the first African-American painter to gain international
acclaim in French artistic circles
George
Washington - the
first president of the United States from 1789 to 1797.
Booker
T Washington - an American educator, author, orator, and adviser to multiple
presidents of the United States. Between 1890 and 1915, Washington was the
dominant leader in the African American community and of the contemporary black
elite.
Questions:
Answer
the following:
1. 1. What
did Aaron gift his teacher on her birthday?
2. 2. What
were the expectations of the teachers and students about Aaron?
3. 3. Describe
the character of Aaron Crawford.
4. 4. Attempt
a character sketch of the narrator of the story.
5. 5. What
inspired Aaron to paint the picture of Christ as Black?
6. 6. Describe
Aaron’s painting. What does it symbolize?
7. 7. Comment
on Professor Danual’s response and attitude on seeing the painting.
8. 8. “The
time is long overdue when we should let the world know that we erected and
enjoyed the benefits of a splendid civilization long before the people of Europe
had a written language.”- Explain how this sentence is a statement of Black
pride.
9. 9. Why was
the Principal proud when he was dismissed from the school?
1010.
Where
did the Principal join after his dismissal from the Muscogee County School?
11. 11. Essay: How does John Henrik Clarke bring out the
idea of Black pride through the story “The Boy Who Painted Christ Black”?
Prepared by,
Betty Elsa Jacob
Assistant Professor
Dept. of English, CMS College, Kottayam
Comments
Post a Comment